tisdag 12 mars 2019

Till
Förälder/vårdnadshavare till elev i årskurs 3
i grundskolan och sameskolan
eller i årskurs 4 i specialskolan

Hej!
Du får det här brevet för att du är förälder och/eller vårdnadshavare
till en elev som under vårterminen ska genomföra nationella prov i
ämnena matematik, svenska och svenska som andraspråk.
Varför ska eleverna genomföra nationella prov?
Elever i grundskolans och sameskolans årskurs 3 samt i specialskolans årskurs 4 ska
genomföra nationella prov. Proven ska stödja en likvärdig och rättvis bedömning
av elevernas kunskaper. Proven ska ge läraren stöd vid bedömning av elevens
kunskaper enligt de kunskapskrav som finns i kursplanerna.
Proven utvecklas och konstrueras vid Stockholms och Uppsalas universitet på
uppdrag av Skolverket. Uppgifterna i proven har prövats ut i många olika skolor
runt om i landet. Elever och lärare har fått ge synpunkter som har tagits tillvara när
provet tagits fram.
Det är kursplanerna i de olika ämnena som är utgångspunkt när provens innehåll
och utformning bestäms. Men allt i ett ämnes kursplan kan inte prövas i ett prov.
Ett sådant prov skulle bli alltför omfattande.
De nationella proven utgår inte från något visst arbetssätt eller några speciella
läromedel. I proven ska eleven visa sina kunskaper på flera olika sätt.
När ska proven genomföras?
De nationella proven består av olika delprov. Proven ska genomföras under
vårterminen, veckorna 11-20 och är obligatoriska. Skolan beslutar när under
perioden som de olika delproven ska genomföras. Tanken är att proven ska vara en
del av undervisningen så långt det är möjligt under perioden.
Hur bedöms proven?
Till de nationella proven finns detaljerade bedömningsanvisningar som läraren ska
följa. När läraren sedan gör en helhetsbedömning av en elevs kunskaper i ett ämne
tar läraren även hänsyn till resultatet på proven.
Resultatinsamling
Skolverket samlar in resultat från de nationella proven i samarbete med Statistiska
centralbyrån (SCB). Insamling av provresultat behövs för utvärdering på skolorna
men även för analyser av resultat i landet, i kommunerna och hos huvudmän för
fristående skolor.
Läs vidare på
baksidan
Vad innehåller ämnesproven?
De nationella proven har ett gemensamt tema. Temat utgår från en berättelse om
barnen Nova och Troj. Syftet med berättelsen är att avdramatisera provsituationen
och underlätta för eleverna. Efter varje delprov sätts en del av en bild och text upp
på en affisch i klassrummet som tillhör berättelsen. När alla delar är på plats har
också äventyret med de båda barnen fått sin avslutning och eleverna genomfört alla
delprov.

Matematik
Det nationella provet i matematik består av olika delprov med skriftliga uppgifter
som eleverna löser individuellt och muntliga uppgifter som eleverna löser i mindre
grupper. Både i de skriftliga och i de muntliga uppgifterna ges eleverna möjlighet
visa att de kan förklara och argumentera för hur de tänker matematiskt.
Svenska och svenska som andraspråk
Det nationella provet är gemensamt för de båda svenskämnena och består av ett
antal delprov. Det finns både uppgifter som eleverna löser individuellt och i grupp.
Genom de olika uppgifterna ska eleverna få möjlighet att visa sin kunskap inom
områdena tala, samtala, läsa och skriva.
Vad är en kunskapsprofil och en självbedömning?
Elevens resultat på de nationella proven och lärarens bedömning av elevens övriga
prestationer i ämnena kan sammanfattas i kunskapsprofiler. Dessa dokument kan
användas som underlag vid utvecklingssamtal.
Till varje prov finns en självbedömningsdel där eleven ska fundera kring det
egna lärandet och beskriva sin förmåga i respektive ämne. Självbedömningen
kan sedan jämföras med elevens kunskapsprofil i ämnet och diskuteras vid
utvecklingssamtalet.
Kontakta Skolverket
nationellaprov@skolverket.se
Var finns mer information?
Mer information om de nationella ämnesproven finns på Skolverkets webbplats
www.skolverket.se/bedomning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar