torsdag 19 september 2019

LÄXA svenska stavning


Torsdag till torsdag kommer eleverna att ha läxa med att stava ord som ofta stavas fel i det svenska språket. Jag har lagt upp en mening efter ordet för att ni skall kunna se ordet i ett sammanhang.
Men det är det markerade ordet ni skall lära er att stava.

Man kan träna på olika sätt.

* En träning är att skriva av orden på ett papper.

* En träning kan vara att skriva ner orden efter någon läst högt och kontrollera stavning.

* Man kan också ha alla orden framför sig som ett facit och täcka för med ett papper. Sedan kikar man på ett ord i taget genom att dra ner pappret. När man läst ordet täcker man för, stavar ordet och kontrollerar sedan om det är rätt. (Som exemplet i klassrummet vi gjorde.)

* Här på bloggen lägger jag också upp ordspel med orden ni har varje vecka. När ni spelar spelen, läs gärna orden högt, ljuda....samtidigt som ni ser ordet. Då lär man sig en "ordbild" om hur man skall stava.

Orden denna vecka till nästa vecka. (Den läxan blir till fredag då vi har Heden i rörelse på torsdagen.)

aldrig
Jag har aldrig hoppat från hopptornet.

doktor
När någon är sjuk är det bra att prata med en doktor.

hellre
Jag vill hellre ha glass idag än godis.

känsla
När jag är kär får jag en glad känsla i kroppen.

trots
Trots att Mia kunde hoppa ville hon inte hoppa från högsta tornet.

allt
Ibland vill man ha allt som står på bordet om fikat är gott.

endast
På tisdagar får endast barn under 4 år simträna i bassängen.

helst
Om jag fick välja tar jag helst det jag gillar mest.

lugnt
Lyssna, det är lugnt i matsalen när alla pratar tyst med varandra.

undra
Ibland undrar jag om du tränat på det här förut?


Psst..... om du klickar på pilarna nere till höger som visar stor skärm är det lättare att se orden. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar