fredag 6 december 2019

Läxa till onsdag och torsdag 11/12 och 12/12

Det är nu av stor vikt att du ser filmen nedan för att förbereda dig inför lektionen både onsdag och torsdag. Se den gärna flera gånger, gör uppgiften som finns under filmklippet och testa göra egna uppgifter där du jämför olika bråktal. Skriv din uppgift i  kommentarerna, det ska gå att skriva en kommentar utan att ange något konto, en så kallad anonym kommentar.

Kom ihåg att alltid utgå från samma helhet, att du gör "den hela" lika stora oavsett om nämnarna är olika, nämnarna bestämmer hur många delar den hela ska delas i. Den hela ska alltid vara lika stor - annars kan man inte jämföra bråktalen. 






Uppgift: Jämför bråken 5/6 ( fem sjättedelar) och 4/5 (fyra femtedelar), vilket är störst?


7 kommentarer:

  1. Tilde Ekman har jämfört 3 åttondelar med 3 femtedelar och kommit fram till att 3 femtedelar är större/mer än 3 åttondelar.

    SvaraRadera
  2. fem sjättedelar är större än fyra femtedelar.

    jag jämförde fyra sjättedelar med fem åttondelar och då såg jag att fyra sjättedelar är större än fem åttondelar. /OLLE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du gjort uppgiften och vill dela med dig:)

      Radera
  3. Jag såg att femsjättedelar är mindre än fyrafemtedelar.

    SvaraRadera
  4. Jag jämförde tre tiondelar och två fjärdedelar.

    Då har jag kommit fram till att två fjärdedelar ärm en halv. Det måste vara fem tiondelar för att bli lika stort som två fjärdedelar. Alltså är två fjärdedelar större än tre tiondelar.

    SvaraRadera