fredag 10 september 2021

Läxa svenska fredag 17/9

Till varje av de 5 bilderna ska du träna att skriva en dialog. Det behöver alltså inte vara en hel berättelse utan en dialog (samtal) till varje bild. Förbered dig genom att titta igenom genomgångarna jag gjort.

Det finns två varianter på genomgångar. En där du kan scrolla igenom en pdf och läsa själv. 

Sedan finns det en där jag läser texten som stöd och pratar kring hur man skriver dialog,

Jag vill att du ser den med ljud minst en gång. Du får gärna se den fler gånger! 

Vill du sedan kika på bara bilderna utan mitt prat och läsning för att repetera gör du det genom pdf:en märkt "Att skriva dialog".

Du väljer om du vill spara ner bilderna på din dator för att klistra in i ditt skrivdokument. Annars skriver du till varje dialog den rubrik som står ovanför bilden.

Du skriver i programmet word, sparar ner i din svenskamapp under titeln LÄXA dialog

När du är klar med läxan delar du med mig.

Dela (Madeleine Ent så dyker mitt namn upp automatiskt)


__________________________________________________________________

LÄXA

TRÄNA

1. Se filmen nedan minst en gång

2. Använd dig av filmen för att se fler gånger eller läs i pdf:en "Att skriva dialog"

SKRIVA

3. ALTERNATIV 1 Spara ner bilderna på datorn och sätt in i ett worddokument

ALTERNATIV 2 Istället för att spara ner bilder, skriv bildens rubrik ovanför dialogen du skriver till bilden.

4. Skriv en dialog till varje bild i ditt dokument. Alla fem bilders dialoger skriver du i samma dokument.

4. När du är klar, dela dokumentet med mig


klicka på videon för att se den större



BARN
    
BRANDEN

BRÅKET

STRANDEN

VÄGVISARE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar