torsdag 30 september 2021

Talmanus

(Klickbar bild ovan)


----------------------------------------------------------------- 

Mellan datumen 8 november till 10 december kommer åk 6 genomföra nationella prov i muntlig redovisning och muntligt samtal.

Många är nervösa att prata inför andra, det är fullt naturligt. Vi har arbetat med en serie om retorik med kroppsspråk, röst och olika praktiska tips.

De muntliga proven i svenska är uppdelat i två delar. Det krävs inte att man pratar inför hela klassen. Det kan vara elevens eget mål så småningom och vi arbetar oss dit. Ibland är man kanske inte nervös alls och ibland väldigt nervös. Alla elever är olika och det tar jag hänsyn till.

Här finns en bedömning om ni vill kika på vad som bedöms i de muntliga proven i svenska.

------------------------------------------------------------------------------------------------

v. 45-framåt till 8 december

 Start provperiod nationella prov

  • Utan strukturstöd på egen hand planera en muntlig redovisning
  • Utan strukturstöd delta aktivt i samtal om ett förvalt ämne

------------------------------------------------------------------------------------------------

Hur går det nationella proven till mellan datumen 8 november till 10 december?


Muntlig redovisning: 

1 lektionstillfälle att förbereda redovisning (Här är det viktigt att eleverna kan strukturen hur man lägger upp en muntlig redovisning.) Lär man sig att följa strukturen i spelplanen som finns överst i detta inlägg kan man hålla en muntlig redogörelse till en redovisning såväl som ett tal till ett bröllop.

1 lektionstillfälle att träna

Eleverna får redovisa i små trygga grupper med kamrater de känner sig säkra att prata med (ca 3 elever)

Det som bedöms (sammanfattat) 

* Hålla en muntlig redovisning med inledning, huvuddel, avslutning (se bilden med spelplan)

* Klarar att hålla sig till ämnet och har ett fungerande innehåll

* titta upp, tala tydligt och visa engagemang

* använder språkliga strategier för att göra sig förstådd (förklarar/motiverar)


Muntligt samtal: 

Eleverna får redovisa i små trygga grupper med kamrater de känner sig säkra att prata med (ca 3 elever)

Eleverna lyssnar på en text, samtalar sedan med stöttning av olika frågekort kring ämnet.

* upprätthåller samtalet väl genom att lyssna, ställa frågor eller turas om

* E, för samtalet framåt  A, fördjupar eller breddar samtalet

* håller sig till ämnet 

* framför egna tankar och resonemang (motiverar och förklarar)

* anpassar språket till mottagaren (förklarar ord)

* använder språkliga strategier för att göra sig förstådd (ställer frågor)




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar